// you're reading...

Event

8 misstag du vill undvika när du planerar ett event

Du satsar tid, pengar och energi på ett affärsevent, men ändå är det något som inte blev bra. Det kan vara talarna, innehållet eller värst av allt, för lite deltagare! För de flesta företag är ett affärsevent något som ska göras utanför den vanliga verksamheten och då är det lätt hänt att man missar något i den viktiga planeringen. Här är 8 misstag du kan undvika till nästa gång.

1. Inget syfte och mål. Varför vill du göra det här eventet? Var tydlig mot dig själv och din organisation. Gör du eventet för att bli en viktig spelare i branschen, visa nya produkter och tjänster eller är det ett rent nöjesevent? Ditt syfte och mål kommer att genomsyra hela planeringen.

2. Ingen röd tråd. Följ ett tema, en inriktning eller en specifik branschfråga. Håll ihop föreläsningarna till den röda tråden, då ger du ett mer professionellt intryck och deltagarna tänker ”det här är bra, det har jag nytta av”.

3. Fel kundgrupp. Vilken kundgrupp vill du locka? Generellt sett så kommer VD och beslutsfattare till ett event för att de vill ta del av trender i branschen och knyta affärskontakter. Mellanchefer och produktansvariga loggar oftare in på ett webinarium för att ta del av nya produkter och lösningar. Gör eventet utifrån den kundgrupp du vill ska delta.

4. Ingen kundnytta. Det är säkert intressant för dig att visa hur din nya häftiga produkt XY3000Z fungerar eller vad din nya tjänst Konsult24/7 innehåller. Men hur kul är det för deltagarna? Fokusera på vilken nytta det har för kunden, varför är din produkt eller tjänst så bra för dem? Kunderna kommer för att lära sig något nytt som de har användning av i sitt arbete, ta del av en branschundersökning, lyssna på andra kunders erfarenheter, delta i paneldebatt, diskutera trender med kollegor och branschorganisationer. Se till att du möter kundernas förväntningar med ditt innehåll.

5. För kort tidsplan. Underskatta inte tiden det tar att planera, arrangera och genomföra ett bra event. En tumregel är att det tar ca 3 månader för ett halvdagsevent. Lägg mycket tid på innehåll och talare innan du skickar ut inbjudan.

6. Fel dag och tid. Undvik skollov och måndagar, vilket generellt sett är dåliga dagar för ett event. I Sverige är de bästa eventdagarna tis-tors. Kolla med dina största kunder så att det inte är något annat internt eller externt event samma dag som krockar med ditt.

7. Ingen koll på budget. Gör en noggrann kostnads- och intäktskalkyl. Räkna med lägre intäkter och högre kostnader för att hamna så nära verkligheten som möjligt. Om du tar betalt av deltagarna, se till att ligga på en rimlig nivå och ge rabatt till de som tar med fler kollegor eller anmäler sig till nyhetsbrev. Sälj exponering till underleverantörer och även en talarplats om de är beredda att betala för det, så får du ditt event att gå ihop ekonomiskt.

8. Du gör allt själv. Ett bra event görs av ett flertal personer. Sätt ihop ett team som består av rätt kompetenser för att du ska lyckas med ditt event, ex projektledare, ansvarig för föreläsare, layout och webansvarig

Marketingcity planerar och arrangerar B2B event från seminarium och konferens till branschträffar och galor. Branschens bästa projektmetod ger dig fler deltagare, fler leads och fler affärer! Kontakta oss idag för ett bättre event i morgon!

Capital of Scandinavia

Stockholm - The capital of Scandinavia

Säljdrivande tips – Arkiv

Kontakta oss!

Mail: david(a)marketingcity.se

Skype: marketingcity

Telefon: +46 8 53 33 49 00