// you're reading...

Event

Din checklista på eventdagen – Allt du behöver veta för att ha koll!

Din checklista på eventdagen – Allt du behöver veta för att ha koll!

Du satsar tid, pengar och energi på ett event, men ändå är det något som inte blev bra. Det kan vara talarna, innehållet eller värst av allt, för lite deltagare! För de flesta företag är ett event något som ska göras utanför den vanliga verksamheten och då är det lätt hänt att man missar något.

  1. Allt funkar? Se till att vara på plats i god tid för att kontrollera utrustning, namnbrickor, dryck, uppställning av stolar m.m. Lägg ut hand-outs, block och pennor på stolarna eller vid ingången till seminarielokalen. Skriv ut agendan och sätt upp vid entré och andra ställen. Ta med kamera och ta kort för att lägga upp på hemsida, i nyhetsbrev, FaceBook, LinkedIn och andra kanaler som ni använder. Anlita en professionell filmare som kan göra en bra film om eventet som ni kan lägga på hemsida och YouTube.
  2. Interaktivitet. För att få fart på deltagarnas affärsminglande finns en tjänst som heter SpotMe (spotme.com) som hjälper till att hitta rätt person att mingla med. Den kan också användas av dig för att ställa frågor. Vill man endast göra små korta undersökningar eller låta deltagarna ställa frågor finns SMS-baserade tjänster som Poll Everywhere (polleverywhere.com) och HeadLong (headlonggroup.com). Med dessa tjänster kan du på ett enkelt sätt visa resultatet grafiskt för publiken. Eller varför inte köra publikens frågor via Twitter?
  3. Värd. Som deltagare är det trevligt att mötas av en värd som hälsar dig välkommen och ger dig information om eventet.
  4. Välkommen! Starta på utsatt tid och gör en kort inledning där ni hälsar deltagarna välkomna. Knyt gärna an till en aktuell och positiv händelse. Många deltagare har kanske stressat för att komma i tid och har förmodligen inte full koll på innehållet. Ge dem valuta för den stressen och berätta vad eventet handlar om. Informera om hur länge eventet håller på, när det är paus och även om det är okej att avbryta för frågor eller om ni vill att de sparar frågorna till slutet av varje föreläsning.
  5. Paus. Ett perfekt tillfälle att mingla och knyta affärskontakter! Ge deltagarna en eller två frågor som de kan diskutera med varandra under pausen. Skriv ut frågan och lägg på borden. Om ni har en lite längre paus kanske ett mingelbingo skulle passa? Bjud på hälsofika som alternativ till kakor och bullar.
  6. Håll tiden. Talarna måste hålla tiden så att det finns plats för frågor och diskussion. Om eventet ser ut att dra över sluttiden, avbryt föredragshållaren och ge personen två minuter för att avsluta. Därefter är eventet slut och de som behöver lämna eventet kan göra det, men de som har fler frågor kan stanna kvar.
  7. Avslutning. Gör en summering av eventet. Här är också ett utmärkt tillfälle att ge deltagarna ett exklusivt erbjudande från dig som leverantör och även marknadsföra nästa event som workshops eller webinarium. Om säljarna ringer upp deltagarna efteråt så var tydlig med det. Säg att de blir kontaktade av en säljare inom några dagar, då är de förberedda på att boka in ett möte.
  8. Utvärdering. Ta chansen att fråga kunderna vad de tyckte om seminariet, innehållet, talarna etc. På så sätt kan du justera det som publiken inte gillade till nästa event. Lägg en utvärdering på varje deltagares stol och påminn om den i början och slutet av seminariet. Alternativt kan ni låta deltagarna få presentationen först efter att de svarat på utvärderingen, antingen på plats eller via en websida efter eventet.

Marketingcity planerar och arrangerar B2B event från seminarium och konferens till branschträffar och galor. Branschens bästa projektmetod ger dig fler deltagare, fler leads och fler affärer! Kontakta oss idag för ett bättre event i morgon!

 

Capital of Scandinavia

Stockholm - The capital of Scandinavia

Säljdrivande tips – Arkiv

  1. Säljdrivande tips via mail? Fyll i din mailadress så skickar vi inspirerande tips till Dig!
  2. (korrekt e-post måste anges)
  3. (måste anges)
 

cforms contact form by delicious:days

Kontakta oss!

Mail: david(a)marketingcity.se

Skype: marketingcity

Telefon: +46 8 53 33 49 00