// you're reading...

Föreläsning

Kunna kundens kunskap

Internationell undersökning – Mer content!

I ett seminarium jag nyligen anordnade med rubriken ”Du har ett budskap – Vem bryr sig?” föreläste jag om dagens B2B marknadsföring. Enligt en nyligen gjord undersökning via LinkedIn kommer mer än 70 % av internationella IT-företag att satsa mer på innehålls- och kunskapsbaserad marknadsföring, sk Content marketing. Mindre än 2 % minskar. På frågan varför de satsar så mycket, trots att det driver ca en fjärdedel av marknadsbudgeten, så svarade alla som deltog i undersökningen enhälligt: Det genererar kunder!

Undersökningen konstaterar också att kunden inte väljer reklam, kunden väljer innehåll.

 

De mest populära formerna av content marketing är enligt undersökningen:

  1. Kundcase – Dokumentation där kunden berättar vilken utmaning de hade, hur de löste detta med leverantörens hjälp och slutligen vilka fördelar det gav kunden.
  2. Föreläsning – Seminarium, forum eller konferenser där leverantören kan berätta om sina kundcase, erfarenheter samt bjuda på kunskap.
  3. Rapporter och guider – En beskrivning av hur man på bästa sätt implementerar leverantörens lösning för att uppnå maximal effekt.
  4. Webbartikel – En artikel om något aktuellt ämne som publiceras på hemsidan, företagsblogg, diskussionsforum eller som pressrelease.
  5. Video – En uppstickare i branschen då fler och fler kundcase filmas av leverantörerna och skickas ut i olika kanaler.

 

B2B marknadsföring i Sverige?

Hur ser de mest populära marknadsföringsmetoderna för B2B ut i Sverige? Jag ställde följande fråga i ett svenskt LinkedIn-forum ”Vilken marknadsföring ger bäst effekt för B2B?”. Svaren varierade mellan traditionella och nya metoder:

  • Dörrknackning – för att många bolag har så kallade väktare via telefonen som gör att de inte kommer fram till rätt person, mail fastnar i spam filter osv.
  • Digitala annonser – som banners och annonsering via Google.
  • Sökmotoroptimering – för att hamna längst upp på Google.
  • Direktreklam – eftersom alla andra använder digitala media så är det rätt tomt i brevfacket och då syns ditt erbjudande ganska bra där.
  • Ringa på olika telefonlistor var fortfarande hyfsat effektivt.
  • Företagsblogg – där leverantören lägger ut ex kundcase och svarar på aktuella frågor i branschen.
  • Nyhetsbrev – men med relevant innehåll som hjälper kunden i sin verksamhet, istället för att bara skicka reklam.
  • Föreläsningar – på seminarium och i branschforum, precis som den internationella undersökningen också visade

 

Några sa också att de satsar mindre på annonsering i branschpress och att det är viktigt att gå från monolog till dialog med kunden. Content marketing är viktigt även i Sverige när det gäller att skapa relationer med sina kunder och göra lönsamma affärer.

 

Kunna kundens kunskap!

Min slutsats av undersökningarna är att företag inom B2B måste överge de gamla megafonmetoderna och på allvar bygga relationer med kunderna genom att bjuda på kunskap. Det viktigaste inom content marketing blir att veta vilken typ av kunskap som kunderna verkligen söker efter och vill ha. Den gamla devisen att kunna kundens kund gäller fortfarande, men i framtiden måste vi också kunna kundens kunskap.

 

 

Vill du ta del av presentationen från seminariet? Du hittar den här…

Capital of Scandinavia

Stockholm - The capital of Scandinavia

Säljdrivande tips – Arkiv

Kontakta oss!

Mail: david(a)marketingcity.se

Skype: marketingcity

Telefon: +46 8 53 33 49 00