// you're reading...

Kundcase

Lågkonjunktur? – Det är i motlut det går uppåt!

Mer tid med kunden ger dig ett lyft i lågkonjunktur

Säljcoachen Max Söderpalm skriver i senaste numret av tidningen Driva Eget ”Ta fler kundkontakter i höst än du brukar” för att du ska bli den som säljer bäst i din bransch. Det bekräftas av sidan nyttforetag.com som i sina ”12 steg till försäljning” listar kundkontakter som det viktigaste steget. Men hur ska du få kontakt med alla personer som inte är dina kunder idag, men som du vill ska bli det i morgon? Det blir ju svårare och svårare att komma fram till rätt person via telefon, vilket många företag som jag pratat med vittnat om. Om man dessutom lägger till allt prat om lågkonjunktur kan det kännas som att det är lika bra att stänga butiken ett år eller två. Och det är bra, om dina konkurrenter känner så! Det är då du ska sätta in en stöt och skapa förutsättningar för dig att träffa nya kundkontakter samtidigt som du höjer dig själv i branschen.

 

Vilken är den viktigaste frågan i din bransch just nu?

Varje bransch har sina aktuella frågeställningar, vilken är den viktigaste frågan just nu i din bransch? Det kan vara säkerhet kring internetbetalningar, hög energiförbrukning i fastigheter eller minskat förtroende för aktier. Det är här du ska fundera på hur du kan ta ledarskap över just din branschfråga. Den som driver en viktig branschfråga framåt ses som seriös och innovativ och kan knyta nya personer till sig, både från branschorganisationer och kunder. Det ger dig ett försprång mot dina konkurrenter som helt plötsligt ses som mindre seriösa eftersom de inte driver den viktiga frågan framåt.

 

Kundcase: Kortsäkerhetsdagen och Polisens bedrägerirotel

Ett internationellt IT-företag ville bli mer kända inom kortbranschen (betalningar med kort) med sina tjänster och lösningar. Hur skulle man gå tillväga och kunde man samtidigt utöka sitt kontaktnät hos kunderna? Svaret blev att samla kunder och branschorganisationer runt en viktig fråga: Kortsäkerhet. För att skapa nya kontakter bjöds kunder, prospekts och branschorganisationer in till en Kortsäkerhetsdag. För att locka intressanta personer till seminariet fylldes agendan med talare från branschen:

  • VISA
  • MasterCard
  • Pan Nordic Card Association
  • Polisens bedrägerirotel

 

Sista föreläsningen för dagen hölls av leverantören, som berättade om sina tjänster för kortsäkerhet. Det här är ett drömscenario för vilken leverantör som helst, en hel sal fylld med potentiella kunder som lyssnar till vilka smarta tjänster och lösningar man har att erbjuda. Av de cirka 80 personerna från bank- och handelsbranschen som deltog var en tredjedel personer som leverantören inte träffat förut. Dessa kunde man boka uppföljningsmöten med för att fortsätta diskussionen om kortsäkerhet. För att uppnå samma effekt med enbart traditionellt försäljningsarbete krävs betydligt längre tid, ibland flera år. Tack vare initiativet till Kortsäkerhetsdagen hade man lyckats knyta till sig nya kontakter med chefer och verksamhetsansvariga hos kunder och prospekts, allt på en eftermiddag!

Du hittar hela kundcaset Kortsäkerhetsdagen här

 

Hur får du mer tid med kunden?

Marketingcity hjälper dig att arrangera ett säljdrivande event där du kan skapa kundrelationer som ger dig ett lyft i lågkonjunktur.

  • Webinarium
  • Seminarium
  • Konferens
  • Branschforum

Kontakta mig för ett första inspirationsmöte!

 

 

Capital of Scandinavia

Stockholm - The capital of Scandinavia

Säljdrivande tips – Arkiv

Kontakta oss!

Mail: david(a)marketingcity.se

Skype: marketingcity

Telefon: +46 8 53 33 49 00