// you're reading...

Event

Så här gör du en ”Det här måste jag gå på” inbjudan

Du satsar tid, pengar och energi på ett event, men ändå är det något som inte blev bra. Det kan vara talarna, innehållet eller värst av allt, för lite deltagare! För de flesta företag är ett event något som ska göras utanför den vanliga verksamheten och då är det lätt hänt att man missar något.

  1. Rubriken är allt! ”fokusera på dina kärnvärden” säger absolut ingenting om vad du ska prata om. Tänk som kunden, vad intresserar henne/honom? ”Trenderna inom skatteplanering” eller ”Så här använder du sociala medier i betongbranschen” är rubriker som väcker nyfikenhet och säger till kunden – Kom och se hur andra gör, kom och lär dig något nytt.
  2. Vad är viktigt? Att deltagarna känner att de har nytta av att delta i eventet. Kundens dyraste valuta är tiden de lägger ned på att vara med på ditt event, inte pengarna de betalar. Se till att de får igen den satsade tiden i form av kundnytta.
  3. Komprimera texten! Formulera innehållet så kortfattat du kan, men utan att tappa budskapet. Då är det troligast att den som får inbjudan också läser igenom allt.
  4. Design? Det är viktigare än du tror med färger, bild och placering av text. En genomtänkt design och layout får din inbjudan att se proffsig ut och det vill du, eller hur?
  5. Personlig inbjudan. Tala direkt till personen du bjuder in, det blir personligare för den som läser inbjudan. Du kan skriva ”Personlig inbjudan” eller ”Jag tror att detta skulle intressera dig” i ämnesraden. Var tydlig med vilken yrkesroll som eventet riktar sig till, “Seminarium för dig som är logistikchef” eller ”Konferens för inköpschefer”, på så sätt får man en bild av vilken typ av människor som kommer på seminariet och som man kan nätverka med.
  6. Anmäl dig nu! Uppmana mottagaren att anmäla sig omedelbart. Annars är risken stor att det glöms bort eller att något annat kommer emellan. Ge boka-tidigt-rabatt eller en gåva till de som anmäler sig före ett visst datum.
  7. Vad kostar det? Har du ett lågt pris så visa det tydligt. Annars finns det risk att mottagaren tror att deltagaravgiften är högre än vad den är och därför slänger inbjudan utan att läsa klart.
  8. Utskick. Se till att synas överallt. Använd kunddatabasen, annonsera på Google, leta prospekts via LinkedIn, se till att bloggare skriver om eventet, bjud in branschorganisationer, skicka pressrelease och lägg upp inbjudan på er hemsida. Skriv ut inbjudan och se till att alla på företaget delar ut den. Utskicket kan ske med mail, brev, vykort, ja det som passar bäst. Ju större evenemang desto tidigare utskick. 4-5 veckor i förväg räcker i regel för ett halvdagsevent.
  9. Påminnelse! Folk anmäler sig och sedan glömmer de bort eventet. Tacka de som anmält sig och tipsa dem att boka in eventet i sin kalender. Dagen innan eventet skickar du SMS till alla som anmält sig, det ökar antalet deltagare. Men skriv alltid kundnyttan i påminnelsen, så att folk vet varför de ska komma.

Marketingcity planerar och arrangerar B2B event från seminarium och konferens till branschträffar och galor. Branschens bästa projektmetod ger dig fler deltagare, fler leads och fler affärer! Kontakta oss idag för ett bättre event i morgon!

 

Capital of Scandinavia

Stockholm - The capital of Scandinavia

Säljdrivande tips – Arkiv

Kontakta oss!

Mail: david(a)marketingcity.se

Skype: marketingcity

Telefon: +46 8 53 33 49 00