// you're reading...

Mässa

Stockholm Handelskammares företagsmässa 2011

Mässa eller entreprenörsshow?

Tisdagen 11 oktober fanns vi på plats hos Stockholms Handelskammare som utställare på deras årliga företagsmässa. Jag har alltid tyckt att ordet mässa låter lite gammalt, nästan lite sakralt och med ett tunt lager av damm. Det innehåller inte någon framåtanda eller idépuls, inga överraskningar. Trots det var Handelskammarens mässa fylld av entreprenörer, nya idéer och energi! Man kanske skulle byta namn till entreprenörsshow istället? Ett femtiotal företag visade varför de är framgångsrika på sina områden och varför deras kunder tycker att de gör ett bättre jobb än andra leverantörer. Vi såg exempelvis Filmic Art som gör animering till TV-produktioner, PG Retorik som hjälper företag att göra ett bestående intryck och COPA som med en unik coachingmetod hjälper organisationer att utvecklas och skapa framgång. COPA var också de som vann vår utlottning på mässan. De får ett startpaket där vi på Marketingcity hjälper dem att börja annonsera på Google (värde 3 900 kr) och dessutom får de 750 kr att annonsera för. GRATTIS!

Tårtbuffé och AdWords

Vi på Marketingcity visade Säljdrivande event och annonsering på Google, sk AdWords. Vi hade tagit en strategisk position mellan entrén och tårtbuffén J. Just därför fick vi chansen att prata med många intresserade besökare samtidigt som de njöt av olika tårtbitar. Vet du hur många som söker på ordet ”tårta” på Google varje månad? Svaret är 300 000 st! En imponerande siffra och mycket intressant om du säljer just tårta. Då vill du gärna placera en annons tillsammans med sökresultaten för att locka alla de som är sugna på just tårta. Men hur många söker efter den produkt eller tjänst som du säljer? Exempelvis söks ordet ”IT-support” 600 000 gånger varje månad. Det var många på mässan som ville ha hjälp av Marketingcity att ta reda på hur många som söker efter deras produkter på Google.

 

Beslutsfattare och Säljdrivande event

En grund för att göra event som är välfyllda och intressanta för deltagarna är att veta vem man riktar sig till. Ett vanligt misstag är att man försöker få högre chefer och beslutsfattare att komma till ett seminarium med produktvisningar. Det kommer aldrig att hända. Det är just därför som denna typ av seminarium har få deltagare och mestadels gratisätare som främst kommer för ostfrallan och kaffet. Högre chefer går gärna på seminarium, men då är temat aktuella branschfrågor, paneldebatter och talare från branschorganisationer. De vill också ha möjlighet att knyta affärskontakter och mingla med andra beslutsfattare. De företag som har just den inriktningen lyckas också bäst i att attrahera högre chefer och beslutsfattare. Om du däremot vill visa nya produkter och lösningar görs detta bäst med webinarium. Det är något som uppskattas av mellanchefer som ofta väljer webinarium för att de inte har tid att gå på seminarium.

Capital of Scandinavia

Stockholm - The capital of Scandinavia

Säljdrivande tips – Arkiv

Kontakta oss!

Mail: david(a)marketingcity.se

Skype: marketingcity

Telefon: +46 8 53 33 49 00